Després d’una i mil proves amb blogs compartits amb excel·lents companys/es m’he decidit a la meva joventut acumulada – expressió escoltada darrerament- a publicar aquest blog.
Si les meves frases acompanyades de les fotografies de la M. Rosa, la meva parella, us són grates ambdós ens trobarem satisfets de què la nostra modesta tasca sigui del vostre interès.


dijous, 25 de maig del 2017

EN UNA ENTITAT BANCÀRIA

Avui el Pere s’ha vestit amb força cura. Normalment va amb roba de treball, uns texans i una camisa. Però avui que ha d’anar al banc per una carta que ha rebut, s’ha posat roba neta i una americana.  

Entra en les oficines i es dirigeix al taulell i l’empleat l’envia a un mostrador on una jove ben eixerida el saluda:
¾     Bon dia- saluda la jove, sense aixecar-se de la cadira i tampoc de deixar de mirar de tant en tant el mòbil que té damunt la taula.
¾     Bon dia- respon el Pere asseient-se a la butaca, seguint el gest que li ha fet la senyoreta. Està força cohibit i el seu posat és el d’una persona que va a demanar un favor.  

La noia va ben vestida i força empolainada com correspon a una persona que atén al públic en una institució bancària de prestigi. El mira i pensa irònicament: “Ja en tenim un altre”. 

El Pere animat pel somriure mecànic de la jove, comença a parlar:
¾     Veurà és que jo tinc una llibreta a terme fix que està a punt de vèncer. Ahir, vaig rebre una carta seva per a que em presentés, ja que havíem de negociar, millor dit actualitzar-la, segons les noves condicions. Que suposo seran millors, perquè les que hi havia fins ara, prou minses que són.
¾     Minses, em diu! Pensi que el nostre banc l’està mantenint, i a més, perdent diners.
¾     Mantenint-me, diu-  Somriu amargament, el Pere- Però si en tot l’any m’han donat uns beneficis de 4,20 €. Com vol que em mantingui amb aquesta misèria?
¾     Bé, no podem discutir si és molt o poc. Crec que deu conèixer la situació de crisi del país. Com vostè bé coneix els bancs tenim pèrdues que no podem liquidar. Les hipoteques que no es paguen, les empreses que tenen crèdits i tampoc els poden pagar, suspensions de pagament, etc.
¾     Però, l’Estat no els ha concedit un diguem-ne rescat, del Banc d’Europa?
¾     Això, és alta política, senyor Pere. Nosaltres el empleats, no poden entrar en aquestes disposicions.
¾     Però vostè, senyoreta, representa al banc.
¾     Miri Sr. Pere, les noves condiciones recomanades pel Banc europeu ho assenyalen molt clarament. A partir d’ara l’interès que rebrà pels seus diners serà de 0,0001.- Agafa l’ordinador i mira el compte del client i els seus resultats- Això vol dir que al cap de l’any la seva llibreta es veurà incrementada en 0’0045 pels seus diners, abans impostos. Ah! No se oblidi que ho ha de fer constar en la declaració de renda.
¾     Però,- Al Pere li tremola la veu i fa un gest per aclarir-se la gargamella-  amb aquests cèntims hauré de demanar almoina.
¾     A més des d’ara les despeses de manteniment de la llibreta són 36 € anuals. Això sí, pagats en còmodes aplaçaments mensuals de 3 €. No sap els diners que costen els registres de les llibretes, al nostre organisme.
¾     Els 3 € deuen ser per la llibreta i la targeta de crèdit.
¾     Dispensi un moment és una trucada molt important.- I agafa el mòbil de la taula.
¾     Sí! Ah, d’acord val en lloc d’esmorzar a cal Patri ho farem a ca la Xica. Molt bé quan acabi amb un client, vinc. 

Dirigint-se al Pere, li demana:
¾     Per favor un moment, és molt important.- I truca a un número dels seus contactes.
¾     Escolta a ca la Xica.
¾      
¾     Què em dius, que la nena li ha sortit una dent? Que li fa mal?
¾      
¾     Oi! Quina monada!  

Després continua parlant i fent pauses per escoltar. Va dient a intervals:
¾     Aniràs el dissabte a la perruqueria?
¾      
¾     Sí, t’haig d’explicar una cosa.
¾      
¾     Sí, el Manel i la Cristina.
¾    
¾     No tu imagines!
¾    
¾     Una sorpresa grossa, grossa.
¾    
¾     Bé, maca, et deixo. Acabaré amb aquest client i vinc a esmorzar. M’esperes? 

Finalment penja i deixa el mòbil damunt la taula. Dirigint-se al Pere diu:
¾     Dèiem? A sí, li faig la cartilla amb les noves condicions. Ah! Per la targeta de crèdit també haurà de pagar 3 € mensuals. 

El Pere colèric respon:
¾     Això són unes condicions de merda.
¾     Senyor,  jo no l’he insultat. No digui paraules malsonants.
¾     Insultar-me, diu, i de més grosses i malparlades tinc ganes de dir-ne.
¾     Doncs no li puc donar més.
¾     I el director?
¾     Menys encara. L’he consultat per un client que ha vingut abans amb molts més diners i ja m’ha dit que no el molesti amb menudeses.
¾     Clar com que això que per a mi  és una fortuna, és una bagatel·la per a vostès, m’he de deixar fotre.
¾     Senyor! Vostè és un mal educat. Li faig la cartilla, o no!
¾     Sap què, pel què em donen, me’n porto els diners.
¾     Vagi a caixa i li donaran. Tinc molta feina.
¾     Sí, anar a esmorzar i tafanejar de la vida dels altres. 

El Pere agafa la cartilla i va  al taulell i treu els diners. Un altre hi haurà que li’n doni més i sinó sota la rajola tampoc en perdrà gaires, de diners. 

Miquel Pujol Mur.