La
parella, un home i una dona, tots dos grans, pràcticament passada la vuitantena,
són asseguts en dues cadires de braços en un petit i blanc menjador. La sala és
petita i recollida, només el més imprescindible per viure. El mobiliari es
compon d’una taula plegada a la paret amb dues cadires i les dues cadires de
braços on són asseguts la parella. Un rellotge, clavat enmig de la paret,
damunt la taula, marca lentament el pas de la vida, que mai tornarà enrere. Les
busques caminen endavant inexorablement marcant sense pausa el temps segon a
segon. Sota del rellotge, com si la paret fos l’apartat de diari traginar, hi
ha un calendari d’una marca de supermercats.
Enfront
una cuina moderna de vitroceràmica i un luxe inesperat, un rentaplats, regal
dels fills en un aniversari, segurament més que res una necessitat als molts
anys de la dona. A la sala hi ha quatre portes que porten: una al carrer i les
altres dues a les més necessàries dependències, el lavabo i el dormitori. La
quarta porta duu al rebost on hi ha una nevera i el congelador. A la resta de
la casa, de dos pisos, s’arriba per mitjà d’una estreta i empinada escala que
arrenca graons amunt a partir de la porta d’entrada. Tot és molt senzill, però
net.
L’altre
paret està mig tapada per un televisor de darrera tecnologia i al seu costat un
telèfon blanc. L’aparell és engegat i transmet un partit de futbol que a cap
dels dos interessa, abstrets com estan en les seves cabòries. Han passat tants
anys junts que saben perfectament el significat de qualsevol moviment.
Així,
si ell és remou, la dona ja li pregunta amb sol·licita atenció, que vols aigua
o anar al lavabo. Hi ha cops que s’equivoca només és un moviment del cansament de
l’estar tant temps immòbil.
De
sobte ella, amb la veu ja una mica escardada degut a l’edat, li fa aquesta
pregunta:
¾
Te’n
recordes del pare? Josep.
L’home
continua rumiant les seves coses, malgrat que en aquests moments ignora de que li
han de servir tantes idees, fins que la dona impacient al no obtindré resposta
li dona un lleuger cop de colze dient-li:
¾
Josep,
que no m’escoltes?
¾
Sí,
que deies? Estava...
¾
Sí,
ja ho sé molt lluny d’aquí. Et preguntava si te’n recordes del pare.
¾
Del
pare, dius! Del teu o del meu?
¾
Coi
d’home! Del meu, es que no m’escoltes?
¾
No
he sentit que em diguessis res.
¾
Devies
estar en les boires.
¾
Boires,
dius! Si el de la tele ha dit que faria sol.
¾
Ai,
senyor quanta paciència hem de tenir les dones! Si te’n recordes del meu pare?!
¾
Clar
que me’n recordo fins hi tot de la xerrada que em va fotre quan vaig demanar-li
la teva mà.
¾
Però
era un home ferm, veritat?
Però
l’home ja ha abandonat la conversa i el seu cap és en un altre cosa que ningú
pot saber quina és, potser ni ell mateix sap en què pensà. Mira el televisor de
davant sense prestar-hi gens d’atenció com si amb la mirada seguis només el
moviment de la calorejada pantalla.
La
dona sacsejant de costat el cap, com qui diu no hi ha res a fer, s’endinsa de
nou en el seus pensaments i els records del seu pare.
Retrocedeix
en els anys i rememora la seva infantesa amb els pares i les germanes vivint en
una casa de pagès fora del poble. El pare treballava la terra, fent de masover,
per un amo de fora del poble que tot just venia en l’època de la collita per
saber com els hi havia anat i la part que li pertocaria per emportar-se als
seus magatzems.
Anys
de nena, però ajudant a la casa ja que havia nascut un germana petita. Havia de
cuidar-la, perquè la mare a més de la casa també tenia molta feina amb el
animals, i quan no, havia d’ajudar al pare en el camp. No anaven sobrats de
diners i no podien llogar a cap jornaler. La feina la feia la gent de la casa.
Continuarà...
Miquel
Pujol Mur.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada