Després d’una i mil proves amb blogs compartits amb excel·lents companys/es m’he decidit a la meva joventut acumulada – expressió escoltada darrerament- a publicar aquest blog.
Si les meves frases acompanyades de les fotografies de la M. Rosa, la meva parella, us són grates ambdós ens trobarem satisfets de què la nostra modesta tasca sigui del vostre interès.


dimecres, 16 d’abril del 2014

AQUELLA PRIMERA VEGADA QUE VAIG FER EL CIM DE LA TOSA D’ALP.

Ja sé que a vosaltres, que sou gent arrelada a aquesta terra prepirinenca, això segurament us semblarà una nimietat que vau fer de molt joves i a la qual no li vau donar cap importància, però jo, encara que m’agrada la muntanya no ho havia fet mai. Simplement pujar a la Tosa d’Alp. 

Ara us narraré un fet bastant recent. Un dia parlant amb uns companys de sortida em van dir:
¾    I si demà, al matí pugem a la Tosa, des de coll de Pal. 

Ells són uns muntanyencs avesats que han fet moltes excursions i caminades. També he de reconèixer que ha conseqüència de vàries operacions quirúrgiques el meu peu no em permet caminar per certs tipus de terreny, i per tant haig de vigilar l’equilibri. Però sóc un enamorat del caminar i de la muntanya, per tant m’arrisco a fer coses que possiblement no hauria de fer. Segurament, he arribat massa gran a poder practicar la meva afecció. 

Aquell matí va començar d’hora, tal com s’inicien la major part de les sortides a muntanya. Anàvem amb el cotxe. Després de travessar Bagà, vam pujar per la carretera fins al coll de Pal. Vam aparcar el vehicle on ens van indicar unes persones que feien de control en la marxa de muntanya de la vall de la Molina. Tot seguit vam carregar-nos les nostres motxilles i amb l’ajuda dels bastons  començàrem a pujar la primera carena, seguin les marques pintades a les roques.    

A poc a poc, vam pujar el fort pendent trepitjant l’herba arrelada a terra, que com una catifa amortia les nostres passes. Aviat vam haver de parar, aquest cop a posar-nos el jersei que portàvem de reserva, ja què, malgrat eren els darrers dies d’estiu passava un aire fred que ens va obligar a abrigar-nos. Pas rere pas, vam fer el camí fins el primer coll, on comencen les roques. Vam seguir endavant un tram més fins a prendre una baixada bastant pronunciada i que ens permetia veure la pujada que venia a continuació. Una espècie de tobogan. 

En aquest lloc vam tenir que alentir el nostre caminar perquè en direcció a nosaltres van passar els dos cents quaranta-tres participants de la marxa. He de dir que n’hi havia uns quants, pocs, que segurament ja no compliran els quaranta i potser un o dos, els cinquanta anys. Homes i dones s’esforçaven a complir l’itinerari, saltant i corrent van creuar per davant nostre i es van perdre de vista. De tant en tant, encara vam trobar algun d’endarrerit. Aquests devien arribar a misses dites. 

El camí és fàcil perquè no té gaire dificultat, només és qüestió de paciència i anar pujant. Com hi ha un refrany castellà que diu: “paso a paso se hace el camino”. 

Per fi vam arribar a la darrere pujada des d’on es veu el cim de la Tosa d’Alp i el refugi del Niu de l’Àliga. L’emoció em va omplir, havia aconseguit arribar a dalt. Va ser com un petit instant de glòria. 

Els companys em van mostrar una flor d’una petita planta, que em van dir que té la particularitat que al seu voltant es comença a formar la gebrada que permet que després la neu s’arreli. Vertaderament al seu voltant s’havien format petites estries de gel. 

Vam arribar fins al vèrtex geodèsic que marca el cim. La majestuositat de les muntanyes vistes des d’aquella alçada, els possibles llocs per visitar i els punts de referència van fer que multitud de sentiments afloressin a la meva ment. Va ser com una sensació de nirvana, una sensació íntima, pot ser i tot, una llàgrima va rodolar dels meus ulls. 

Poca cosa més, un tallat al refugi, veure les seves instal·lacions, conversar amb els companys, amb gent que estava també de pas i una colla familiar que pujava amb els seus fills. Són records abans de davallar cap al cotxe. 

Va haver-hi un petit detall que haig de comentar com a negatiu. Un grup de persones que amb guia pujaven a cavall a visitar el cim. Els animals patien, ensopegaven, queien i, fins i tot, van deixar unes taques de sang al rocam. Això és fer turisme?  

Miquel Pujol Mur