Després d’una i mil proves amb blogs compartits amb excel·lents companys/es m’he decidit a la meva joventut acumulada – expressió escoltada darrerament- a publicar aquest blog.
Si les meves frases acompanyades de les fotografies de la M. Rosa, la meva parella, us són grates ambdós ens trobarem satisfets de què la nostra modesta tasca sigui del vostre interès.


dimecres, 13 de novembre del 2019

CASTANYADA A CASA DELS AVIS

Com cada any per aquestes dates pugem a casa dels avis en un poble a la muntanya. Començo a estar avorrida d’aquest costum. Ja ho sé que els avis ens estimen força, però tot plegat és una mica repetitiu. A més, la mare m’ha pres el mòbil, per què així no em passaré l’estona enviant WhatsApp a les amigues del col·legi.

Com sempre en aquesta època, el passeig que porta a la casa està cobert de fulles seques. La mare, com sempre, m’ho repeteix any per any:
¾     Mira, nena! Les fulles han caigut dels arbres. És la tardor.
¾     Si, mama.
Sempre les mateixes idèntiques paraules.
¾     Oh, nena! Mira quina boira.
¾     Sí, mama.

La meva mare quan puja sembla que no conegui res del poble, o que tot sigui nou.
¾     Mira, nena! Quina carabassa més grossa que tenen a la porta.
¾     Sí, mama! Ja ho sé, som a San Llorenç de Morunys. Sí, mama! Ja la sé,  la llegenda dels ous d’euga. Sí, mama!
¾     Aquest any, menjaràs castanyes. Eh, nena! L’àvia les fa per a tu!
¾     Mama, l’àvia sap de sobres que no m’agraden. A l’endemà se’m fan a la cara uns grans molt grossos.

Com cada any, any per any, com si fos repetit, tot el mateix. Us en recordeu de la pel·lícula “el dia de  la marmota”? Doncs igual. En arribar a la cuina ens han tret una gran plata de pa sucat amb oli i sucre. Per acompanyar-lo, com que a l’hort hi ha un codonyer i, el fa la àvia: codonyat. Aleshores la mateixa comedieta de cada any. L’avi ens acompanya assegut en la banqueta de la cuina i conversant amb el pare. Com sempre, de política: la Guerra Civil, rojos i blaus, maquis, etcètera. Mentrestant, la meva àvia i la meva mare van a amagar-se.

Poc després se sent un crit a fora, en el passadís.
¾     Uhhh!!! - Força cridaner  i el soroll d’un bastó picant a les fustes del terra. Elles diuen que és terrorífic; jo, que estan tocades de l’ala.

L’avi i el pare fan cara de por i criden:
¾     La bruixa! La bruixa! - Diuent a cor: Estàs espantada? Veritat, nena?

Emprenyada m’aixeco i els hi dic.
¾     Esteu ben sonats, tots plegats! El mateix, any rere any. Collons! Ja en tinc setze.

Llavors, me’n vaig a l’habitació. Tancada la porta, escolto que la mare diu:
¾     És que aquesta nena, no sé a qui ha sortit, no té sentit de l’humor.

I pensar que l’any que ve, ho haurem de repetir altre cop, tot igual. És per a suïcidar-se!

Miquel Pujol Mur