Després d’una i mil proves amb blogs compartits amb excel·lents companys/es m’he decidit a la meva joventut acumulada – expressió escoltada darrerament- a publicar aquest blog.
Si les meves frases acompanyades de les fotografies de la M. Rosa, la meva parella, us són grates ambdós ens trobarem satisfets de què la nostra modesta tasca sigui del vostre interès.


divendres, 19 de juny del 2020

NO PUC ENTENDRE RES

Rere aquest dies de confinament, de la qual cosa no tinc res a dir, escric aquest relat. Desitjo que tot aquest temps d'abstenció ciutadana hagi estat un bon recurs per salvar la vida de les persones. Com volia dir a l’inici: He arribat a la conclusió que tinc el síndrome de l’os. El síndrome de l'os?: Us preguntareu. A raó de què ve aquesta nova malaltia desconeguda encara per la humanitat.  Com si no n’hi hagués prou de noves i estranyes.

Doncs  us ho explicaré: Quan jo era un nen anava al zoo a Barcelona, aleshores, li deien així, zoo a seques i ens quedàvem tant amples (anava a posar “panxos”, però crec que és incorrecte) i ara s’ha de dir Parc Zoològic que omple més la boca i l'ego ciutadà. Després de aquest incís, “castellano hablante barcelonino”,  continuo  la meva història. Bé, quan anava a aquest lloc sempre em parava a veure un os blanc tancat en un fossar.

El pobre animal, suposo que caçat a les immenses planures de blanca neu i de glaç del mar polar, no feia com els turistes - tant sol·licitats per què vinguin ara a veure’ns i deixar alguns calerons a les buides arques - que volten badocs o prenen el sol mediterrani.

El seu pelatge havia perdut ja el seu blanc, era d’un to grisós. Caminava quatre passes a la dreta i quatre a l’esquerra, no li permetia gaire més el seu habitat.  I l’altre signe identificador era que movia contínuament el cap, com si fos un pèndul. Es veia perfectament que havia perdut el nord, i que el xivarri de la canalla no li servia per res més que per astorar-lo més.

Aquest dies de reclusió he estat vivint en el espai del meu pis. Ep! Molt més gran que la gàbia del pobre animal. Caminava d’un costat a l’altre, havia un agradable ambient, però estava encerclat entre quatre parets, això sí sense barrots. Però, aquells infants que espantaven al pobre animaló amb el seus crits, força alegres, en aquest cas eren rere una pantalla fosca i plana.

Sortia un senyor i em parlava de morts, vaig recordar-me de les plagues d’Egipte. Seguidament un reportatge de la pandèmia. Vaig veure’m en la lluita del bé i el mal, i vaig acabar dubtant si el diluvi universal era obra del diví o del dimoni. A continuació em vaig recordar de la pesta bubònica i la pesta negra, d’època medieval que va causar una gran estrall i molts morts. Algú per la pantalleta em va fer memòria de la grip del 1918, mal anomenada espanyola. No hi era en aquell temps, per tant, no sé a qui se li va escapar tan gran desfici. Com ara tampoc ho sé, ni puc culpar a ningú.

Un home, no el veig senyor per molts diners que tingui, que diu que no li van dir la grossa que se li venia a sobre. Però tampoc va fer res per buscar-hi remei. I a més, ara tampoc és recorda que els indígenes del país no eren els blancs ni els negres, eren els pells roges i els van massacrar. Un altre individu d’un gran país del sud enterra a dojo a la gent per una “gripecita”.

Per tant amics i amigues: "No espereu que tots entenguin el vostre viatge, especialment si mai no han hagut de recórrer el mateix camí". Com veieu he fet un quants canvis tergiversant una mica la frase. Jo per la meva part intentaré fer-ne el meu de camí, malgrat estigui, com l’os, movent el cap d’un costat a l’altre, sense entendre res.

Miquel Pujol Mur