Després d’una i mil proves amb blogs compartits amb excel·lents companys/es m’he decidit a la meva joventut acumulada – expressió escoltada darrerament- a publicar aquest blog.
Si les meves frases acompanyades de les fotografies de la M. Rosa, la meva parella, us són grates ambdós ens trobarem satisfets de què la nostra modesta tasca sigui del vostre interès.


dimecres, 13 de març del 2024

LA NOIA DE LA PLAÇA. RAJADELL

 Arribava a Rajadell i,

De sobte la vaig veure,

a la plaça de l’Església.

Què n’és de bonica

vaig pensar i, a més

t’ofereix una cadira

per a parlar i, reposar

el meu cos cansat. 

 

Escultura de bronze que representa una dona jove, dreta, exempta, realista, amb una cadira tipus tonet. Porta un vestit senzill i típic de les noies de pagès, va descalça i es repenja al mur de pedra que té al seu darrere. Posa un peu a un barrot d'una cadira de fusta., i l'ofereix als visitants com a una oportunitat per asseure's, descansar i parlar. 

Reflecteix el caràcter hospitalari de Rajadell: la dona fa la benvinguda als visitants, s'aixeca i cedeix la cadira. Obra de l'escultor manresà Ramon Oms, El mateix autor afirma: "Amb l'obra, principalment, volia reivindicar la costum de sortir al carrer amb les cadires, asseure's i fer petar la xerrada. Això als pobles era una costum molt bonica (...) i crec s'està perdent ...". 

Fou un encàrrec de l'Ajuntament de Rajadell. El lloc està envoltat de jardí i s'ubica al costat d'una balconada on es veu una magnifica vista cap el torrent de l'Enfilat.  

Text i recull Dades: Miquel Pujol Mur

Fotografia: M. Roa Planell Grau

Dades documentals: Mapes del Patrimoni Cultural

Diputació de Catalunya