Després d’una i mil proves amb blogs compartits amb excel·lents companys/es m’he decidit a la meva joventut acumulada – expressió escoltada darrerament- a publicar aquest blog.
Si les meves frases acompanyades de les fotografies de la M. Rosa, la meva parella, us són grates ambdós ens trobarem satisfets de què la nostra modesta tasca sigui del vostre interès.


divendres, 14 de febrer del 2014

EL PAVELLÓ DE SUÈCIA A BERGA.

Ja què aquest espai porta el nom de Escrit des del Berguedà voldria fer una petita crònica d’una construcció de merescuda i brillant trajectòria, que ajuda a millorar la cultura, i reuneix diverses actuacions en l’àrea de coneixement i l’enteniment de la nostra pàtria.   

 
Peder Clason (Estocolm, 1894 - Rättvik, 1956) fou un arquitecte suec. Autor del Pavelló de Suècia per a l'Exposició Internacional de Barcelona de 1929, d'estil neoplasticista, que incloïa una gran torre denominada "Funkis", abreviatura de funcionalisme en suec.  

Un cop acabat l’esdeveniment, el país escandinau el va cedir a l’Ajuntament de Barcelona perquè acollís les colònies escolars permanents que feia el consistori barceloní adreçades a famílies amb pocs recursos. El consistori va organitzar un concurs al qual s’hi van presentar 17 municipis catalans i es va triar Berga.  

El pavelló es va instal·lar al pla de l’Alemany i va acollir la Colònia Escolar Permanent que va ser inaugurada el 14 d’agost de 1932 per l’ aleshores president Francesc Macià i Llussà (Vilanova i la Geltrú, 21 de setembre de 1859- Barcelona, 25 de desembre del 1933). Mentre l’escola va ser oberta la torre va ser un observatori meteorològic. 

L’any 1939 es convertí en caserna militar , i entre altres funcions  l'edifici va servir d’estable fins a l’any 1964 en què fou enderrocat. 

L’any  el 1998 s’acordava per part de diverses institucions, la construcció del nou pavelló, que s'inaugurà el 2000.  

Acull l’Arxiu Històric Comarcal, el Casal d´Europa i té una sala per actes culturals amb una capacitat de 200 persones. 

L’any 2008 es duia a terme la recuperació de la torre, coronada per tres grans anelles metàl·liques que simbolitzaran la corona sueca igual que l’original, es fa 80 anys després que s’iniciessin els treballs de construcció del pavelló primigeni a la població escandinava d’Örbyhus.  

La torre té una alçada de dotze metres i els materials constructius són fusta de Suècia i Noruega i ferro. Tal com ha explicat l’arquitecte tècnic responsable, el berguedà Carles Farràs i Planas , que també treballa en l’obra de la Sagrada Família, «té una base triangular i tres cares piramidals que conflueixen en un vèrtex a la part superior que no s’acaba de tancar». L’estructura té una escala interior de cargol i en tindrà una d’exterior helicoïdal que permetrà accedir a una plataforma superior on hi hauran les anelles de 3 metres de diàmetres. Aquestes anelles també serviran de barana «i faran que sigui un mirador amb una petita coberta metàl·lica». 

Fins ara aquesta petita crònica purament és una relació de fets extrets de diferents mitjans, però per donar vida a un edifici manca escoltar a les persones que a la seva infància van conèixer la seva primera realitat, per tant afegeixo unes frases d’una ex- alumna a la que particularment admiro.   

Per raons que no venen el cas, vaig entrar a l'escola acabat de complir set anys, era la més petita, un xic mimada, especialment per el Sr. Gibert, el director. 

Sempre he dit, que per mi va ser com viure el conte de " Alicia al país de les meravelles". 

El sistema pedagògic emprat, era comprensió més que memoritzar. 

Les activitats formatives complementaries eren: la música, el cant, el teatre, la dansa, la  gimnàstica rítmica i la lectura.  Teníem una biblioteca molt cuidada. 

Disposàvem de patis i d’espais per jugar al  nostre gust, els jocs que volíem, sense fer competicions. 

Es repartien petites responsabilitats al menjador i a les aules. La més cobejada  era anar a la torre per anotar les dades meteorològiques que marcava el planell, com que jo era la petita, el Sr. Gibert em permetia pujar-hi sempre que volia acompanyar a qui li tocava. 

Llavors per mi va ser com viure un somni, al pas dels anys, he comprés i valorat tota la formació i educació que van inculcar-me. 

He recordat sempre com en dels dies més tristos de la meva vida, el tancament de l'escola, i la pena del comiat del meu estimat Sr. Gibert, i l'impacte dies després de veure soldats al meu pati, i unes banderes que jo no coneixia. 

Text i recull dades: Miquel Pujol Mur.
Fotografia: M. Rosa Planell Grau.