Després d’una i mil proves amb blogs compartits amb excel·lents companys/es m’he decidit a la meva joventut acumulada – expressió escoltada darrerament- a publicar aquest blog.
Si les meves frases acompanyades de les fotografies de la M. Rosa, la meva parella, us són grates ambdós ens trobarem satisfets de què la nostra modesta tasca sigui del vostre interès.


divendres, 12 de febrer del 2021

LA NOVA PARLA

 El Joan es assegut en una taula del Casal.  Mentre espera al Pere observa la gent que atrafegada va d’una sala a una altra a fer les diferents activitats del centre. Saluda a una antiga amistat i se’n recorda de més d’una gatzara de joventut. Són i han estat persones que han conviscut, a les bones i les dolentes, en el mateix poble. Malgrat dissimular-ho, sabem perfectament  la vida i aventures de cadascun. 

El Pere, i ell, van estar companys de pupitre al col·legi i, ara de grans comparteixen sempre la mateixa taula a la sala del Casal. Tenen tantes coses en comú, viscudes durant tants anys, que pràcticament són germans, sinó per naixement, per amistat. El Pere observa com arriba el seu amic amb un mig somriure al llavis, i pensa: Avui en porta alguna de nova i, farà força teatre per comentar-la. El Joan s’asseu a la taula i mirant al seu amic comença així:

¾    Déu meu Senyor! L’apocalipsi ja ha arribat a les nostres ments. Ja no sabem ni parlar, i hem de crear noves paraules per a entendre’ns. Sí, amic Joan! Has de canviar el teu lèxic

¾    Què vols dir? Jo parlo català de tota la vida. Alguna castellanada de tant en tant, i més d’un que altre “vale”, però això som  la majoria. Ara amb quines històries em surts, tu? A veure. 

¾    Ja no hem de dir que una cosa no ens importa, ara has de dir: “això me la suda”.

¾    Què dius!

¾    Sí, i n’hi ha més. No diguis mai que un menjar és dolent. Amb la nova llengua has de dir-ne: “random”

¾    Collons! Tu em vols engalipar, nano! Que jo ja he recorregut prou camí en aquesta vida perquè em surtis amb galimaties estranys.  El “random” aquest com es menja, amb patates o sense?

¾    Home Joan! Sigues modern! Hem d’estar al dia. Tu quan vegis els “barrufets”, com que ets un home de bé, t’has de controlar i posar-te “chill”.

¾    Però amb quines bajanades em surts ara: qui són els “barrufets” i què és això de “chill”.

¾    Els “barrufets”, són els mossos d’esquadra.

¾    Ah! Els he dir així quan em parin?

¾    Home! No! Acabaries a la garjola.

¾    Ah! Tot el que em dius em sona a xinès. O com que està de moda, en anglès, no?

¾    No, Joan, és el nou parlar

¾    I aquest: “chill”, que vol dir? A mi, “me la suda”, saber d’aquestes coses modernes.

¾    “Chill”, vol dir que estàs relaxat, tranquil.

¾    Saps què, crida el cambrer i que em porti un “carajillo”. Perdona! Ara me’n recordo, li he de dir, cigaló. Ves per on, quasi m’agradava més abans, per què això de cigaló, em descontrola.

¾    El “maritrini” aquest, està força “xetat”.

¾    Tu amb tants modernismes estàs una mica xalat. A mi la Maritrini m’agradava molt quan cantava “Le temps de cerises”. Això de “xetat”, no sé d’on ho treus. Deus anar massa tard a dormir. Mira, jo vaig arribar, quan era jove, a dir “mon amour” amb veu dolça. De la castanya que em va donar la xicota, mai més vaig tornar a fer-ho. La Carme, va dir-me que jo anava amb males companyies, perquè segurament, ho havia après en un tuguri de dones de mala vida. Si era així, me n’oblidés per sempre d’ella. Fins i tot, vaig haver d’anar a veure al mossèn a explicar-li, perquè intercedís amb ella. Com que encara no en va tenir suficient, em va fer passar la quarantena.

¾    Apa noi, que antiquats que sou els de casa teva. Com és nota que no teniu encara nets. No enteneu el jovent, Maritrini vol dir alguna cosa així com “loca”, despenjada; i “xetat” és el que creu que ho fa tot bé. 

¾    Ah, mira, el cridaré d’aquesta forma. Tens una mica de raó, un xic finolis sí que ho és però, té una xicota que tomba d’esquena.  Una “guayaba” de campionat! Ho dèiem quan érem joves. Te’n recordes?  Una amiga de la dona  quan veia un xicot guapot sempre deia que estava “de cine”. Que era per sucar-hi pa. I de la fila dels “mancos”, no te n’oblidis!

¾    Ai! Això són històries passades. Sí! De quan, tu i jo, eren joves i portàvem cabellera. Ara ja ho veus, amb una gorra per no agafar fred al cap. I uns mitjons gruixuts al peus, per adobar-ho. 

Poc després de demanar dos cigalons, el Joan i el Pere, comencen la seva habitual i diària partida de domino. 

Miquel Pujol Mur