Després d’una i mil proves amb blogs compartits amb excel·lents companys/es m’he decidit a la meva joventut acumulada – expressió escoltada darrerament- a publicar aquest blog.
Si les meves frases acompanyades de les fotografies de la M. Rosa, la meva parella, us són grates ambdós ens trobarem satisfets de què la nostra modesta tasca sigui del vostre interès.


divendres, 7 de juny del 2019

L’ÚLTIMA NIT. JAMES SALTER


Us sorprendreu de la meva forma d’elegir llibres per llegir, ho podria anomenar per impuls. Vaig trobar a la biblioteca un volum de no gaire gran mida,. En resultar agradable la presentació i com no coneixia a l’autor me’l vaig emportar per llegir.

James Arnold Horowitz (Nova York, 10 de juny de 1925 – 19 de juny de 2015), conegut com a James Salter, va ser un escriptor nord-americà principalment de novel·la i contes, tot i que també va escriure poesia, memòries i guions cinematogràfics. Va fer carrera com a pilot a la Força Aèria dels Estats-Units, però arran de l'èxit de la seva primera novel·la, The Hunters, va abandonar l'exèrcit.

Nascut com a James Horowitz el 10 de juny del 1925, a Passaic, Nova Jersey. Va estudiar a l'acadèmia militar de West Point i a continuació es va unir a les forces aèries, fiins l’any 1957. En publicar la seva primera novel·la va canviar el cognom a Salter per poder introduir en els seus llibres crítiques a l’exèrcit, però també per ocultar el seu origen jueu.

L’última nit és un llibre petit de 140 pàgines editat per “L’Altra Editorial” i traduït per Alba Dedeu. El llibre va ser editat per primera vegada l’any 2005 i aquesta primera edició en català que he llegit és de febrer del 2014. Mai abans havia estat traduït al Català.

Componen el volum deu històries curtes que es llegeixen ràpidament i ens donen una visió particular de les relacions de parella. James Salter explora temes com l’amor, l’engany, la soledat i altres problemes entre homes i dones que passen sovint en la realitat d’aquest món.

Algun dels relats  és força cru i m’ha sorprès que malgrat el tan anomenat puritanisme americà la realitat domina en l’obra. Segurament m’he perdut en el temps obscur de la meva vida.
   
Val la pena llegir els comentaris de premsa de les primeres pàgines.

M’ha agradat, James Salter. En cercaré un altre de llibre escrit seu.
 
No vull fer comentaris sobre qualsevol obra que no hagi llegit i tampoc que hagi deixat per acabar.

Aquest escrit no vol ser cap judici sobre el valor artístic ni d’escriptura del llibre, només és una breu ressenya d’haver-lo llegit. M’agradaria si algú l’ha llegit conèixer el seu parer.

Text i recull dades: Miquel Pujol Mur.