Després d’una i mil proves amb blogs compartits amb excel·lents companys/es m’he decidit a la meva joventut acumulada – expressió escoltada darrerament- a publicar aquest blog.
Si les meves frases acompanyades de les fotografies de la M. Rosa, la meva parella, us són grates ambdós ens trobarem satisfets de què la nostra modesta tasca sigui del vostre interès.


dimecres, 15 de març del 2023

VIURE AL CAMP O A LA CIUTAT

 L’Anna i la Mercè es troben en el cementiri de Collserola. Han estat grans amigues en la seva infància i joventut, però la vida les ha separat a causa de les diferents formes de veure-la. Avui, s’han trobat per a l’enterrament d’una amiga comuna, també de col·legi, que prematurament, molt abans del què li tocava, ha abandonat el món. 

Ambdues són de Sabadell, ara una capital però, quan elles eren nenes, només era un poble gran. Ja d’adultes, van estudiar diferents carreres. L’Anna, va voler fer la de bibliotecària i en acabar, es va casar amb un noi de Barcelona i va marxar a viure a la capital de Catalunya. La Mercè, en canvi va estudiar la carrera de Veterinària i va canviar Sabadell, per un poble del Pallars. 

Feia tants anys que no es veien... No s’havien vist des dels temps de col·legi. Després del sepeli i acomiadament de la finada amiga van anar a la cafeteria a posar-se al dia de llurs vides.

¾    Així que finalment vas anar a viure a Barcelona. Ja ens parlaves de què la capital t’agradava, era el teu somni.

¾    Sí, noia, jo he de viure en un lloc on pugui anar de compres. On tot sigui fàcil de gestionar. Ara, soc la cap de la Biblioteca de la Universitat. Només agafo el telèfon o envio un correu electrònic i em contesten de seguida. Ja saben que soc força impacient, i que si no agafo el cotxe i em presento on sigui.

¾    Sempre ho has estat, d’exigent, fins i tot, a col·legi.

¾    Mira cadascú és com és. Després el poder anar al teatre o al cine. També al festivals de música. Ara, ens hem fet socis del Liceu, pasta gansa, però et tractes amb cada personatge. Al meu home, pels seus negocis, li va força bé tenir coneixences en aquest món. Els nois estan acabant les carreres i comencen a anar pel seu compte. El meu marit i jo, vivim com a reis. És que només sortir al carrer i veure aparadors i gent que es mou amunt i avall, fa un goig. Sincerament és vida.

¾    Sí, clar, aquí hi viu molta gent. Però per què pugueu els caps de setmana, cap al Pirineu.

¾    Els amics. La torre a la Cerdanya. L’anar a esquiar. El golf amb la colla. Bon menjar. Llàstima dels cotxes tant de pujada com de baixada. Dispensa, només estic parlant jo. I tu què fas? Et deus avorrit entre tantes “muntanyotes”.

¾    A mi m’agrada. Mira, sortir al pati i veure - tant als matins com a la vesprades- el naixement del sol o el seu ocàs, dona una sensació de pau personal, que no ho pagues amb res. Visc la vida, tant de les persones, els meus veïns, com la dels animals. Un animal no et traeix mai, si no el maltractes. Els meu home té un restaurant i en treu prou profit, sobretot quan arribeu els de Can Fanga. Vivim sense tants nervis ni tantes exigències. El noi, està estudiant per a xef de cuina, a França. És molt bon cuiner i vol continuar el negoci familiar. I el teatre, aprofitem les ocasions que se’ns presenten si hi podem anar. Si no la pau i la tranquil·litat de la nostra vida, no es porta el neguit de la capital. Tu. no saps com d’agradable és, asseure’s i escoltar el silenci

¾    Ai, noia quines formes tan diferents de viure. 

L’Anna mira el rellotge i exclama nerviosa. 

¾    Oh! Dos quarts de nou. He de agafar el cotxe i baixar corrents, hem d’anar al psiquiatre i, vaig tard. Hi ha tan mala circulació a Barcelona. Porta tant neguit, la vida de Capital. Al barri, aquesta setmana han robat en dues cases. Adeu bonica. Ja ens veurem.

¾    Sí, sí. Millor que no sigui en un altre funeral. 

Les dues dones es fan dos petonets de compromís a les galtes. L’Anna surt corrent pel passadís, quasi donant empentes i mig atropellant a un capellà, que venia en direcció contrària. 

Pocs minuts després s’escolta un clàxon i el xisclet d’uns pneumàtics, com un plor,  a l’arrancar el cotxe de l’Anna. 

Miquel Pujol Mur