Després d’una i mil proves amb blogs compartits amb excel·lents companys/es m’he decidit a la meva joventut acumulada – expressió escoltada darrerament- a publicar aquest blog.
Si les meves frases acompanyades de les fotografies de la M. Rosa, la meva parella, us són grates ambdós ens trobarem satisfets de què la nostra modesta tasca sigui del vostre interès.


divendres, 28 de febrer del 2020

SABORS EXÒTICS I

Em dic Joan i soc el cabaler de casa meva.  Com suposeu, aquesta posició familiar, no m’agrada gens. Jo, al meu germà gran, l’admiro molt. No hi ha cap noi més simpàtic, treballador i sempre disposat a ajudar, que el Magí.
           
Però, sempre ho he tingut clar, quan manqui el pare, el mas, els estables, el bestiar, i els camps, tot serà seu. Jo, també ho sé, sempre tindré treball al seu costat. Com un encarregat o alguna cosa així. Això, si no li caic malament a la seva dona.

Com que he complert els setze anys he decidit parlar amb el pare i li he dit el que pensava. El pare, amb cara pesarosa, m’ha respost que sempre ha estat així, que el noi gran sempre ha estat tradicionalment l’hereu.
¾     Mira fill, es fa per no fer cap partició dels terrenys  i que la propietat sigui més poderosa. Antigament podies elegir entre militar o capellà. Però de veritat, les dues professions van de capa caiguda. A més, malgrat que complidor, mai has estat gaire obedient. Sempre tens alguna cosa a dir.  A cap dels dos estaments els agrada, per a ells el principal és l’obediència. Noi, què vols fer, la vida és així! Déu ho va deixar escrit!
¾     Va, pare, no comenci amb parenostres. Que vostè, de religiós tampoc n’és gaire. Si no fos per la mare, poques vegades trepitjaria l’església.

El pare, repenjat en la forca, finalment em digué:
¾     Va, a veure quina en portes de cap. Últimament rumies més que un bou.
¾     Pare, vull marxar a la capital. Em sembla que podria ser un bon cuiner.
¾     Ho dius pels programes de la tele.
¾     No pare, crec de debò que és la meva feina. Cuinar. Però vostè coneix gent i tal vegada entre les seves coneixences, algú ...
¾     Bé, parlaré amb el Narcís, el del camió de la llet, com que és un bon amic potser et sabrà trobar alguna cosa.

Dit i fet. El Narcís va parlar amb algú, aquest algú amb un altre algú i finalment em va donar una adreça i va dir-me:
¾     T’esperen. Ves amb compte, que tenen no sé quina punyetera estrella.
Ja a la capital. Els primers dies en el restaurant vinga a fregar plats i netejar olles. Com que soc molt treballador i complidor finalment el xef em va utilitzar per anar a comprar. Sempre, abans de marxar, em diu:
¾     Ves tu, que entens de totes les coses del camp, per tant coneixes els productes, només de mirar-los. Compra coses immillorables però, primer de tot estudia la part física. Això, vull dir: l’olor, el tacte i també fes una mica de tast del que compres.

Tot animat, vaig agafar la furgoneta i vaig anar al mercat central. Portava la llista, que deia: pega dolça, caramels de menta, trossets de llimona i patates fregides. Una mica sorprenent per a un restaurant de tan luxe.

Continuarà ...

Miquel Pujol Mur