Després d’una i mil proves amb blogs compartits amb excel·lents companys/es m’he decidit a la meva joventut acumulada – expressió escoltada darrerament- a publicar aquest blog.
Si les meves frases acompanyades de les fotografies de la M. Rosa, la meva parella, us són grates ambdós ens trobarem satisfets de què la nostra modesta tasca sigui del vostre interès.


dimecres, 8 de maig del 2019

LES BATALLETES DE L’AVI II


¾     Aleshores escolteu. Ara que em recordo d’un fets que em va narrar el meu pare. Fa molts anys hi havia un avantpassat nostre que es deia Ramon.
¾     Fa molt d’això?- pregunta el Roger.
¾     Sí. Fa molts anys. Jo encara no havia nascut.
¾     Ui! Sí que n’és de vella, aquesta història.
¾     Mira, cap el mil vuit-cents trenta-cinc, això mateix. En aquell temps hi havia una guerra... - L’avi queda pensatiu.- La Guerra dels Carlins.

Els dos nens fan cara d’ignorància.
¾     Bé continuo. Van passar uns soldats per la masia del Ramon, i van agafar tots els homes per lluitar. Com que ja tenia catorze o quinze anys, a més era fort i valent, també se’l van emportar cap al front.  Deien els més veterans que feia temps que caminaven i caminaven. Ho feien dia rere dia; es veu que el front era lluny, molt lluny. El segon dia va quedar-se sense espardenyes. Li va demanar al caporal, unes de noves. Aquest li va respondre que “buenas”. Que caminés descalç que ja se li enduriria la planta dels peus. Al Ramon aquesta resposta no li va agradar gens. A la nit, mentre els de la guàrdia feien capcinades va escapar-se a buscar-ne unes de noves.
Va retrocedir fins un poble i va amagar-se en una casa esperant que obrissin la botiga. Però, estava tan cansat que va adormir-se. I va dormir i dormir. Fins que va notar unes pessigolles al nas. D’un bot, va aixecar-se sobresaltat. Va trobar-se davant de la noia més maca del món, que amb una flor, li tocava el nas. Van començar a parlar.
¾     Per què vols anar a la guerra.- Va preguntar-li ella.
¾     No ho sé. Van passar uns soldats i em van allistar.- Respongué.
¾     Qui fa la guerra? – Va preguntar la noia
¾     No ho sé. – contesta atònit.
Aleshores ella va inquirí:
¾     Tu de quin bàndol ets?
¾     Ai! Noia. Que em mareges. Què sé jo. Van passar uns soldats i se’ns van endur.
Ella veien que el Ramon no en tenia ni idea, va continuar:
¾     Si haguessin vingut els altres, què?
¾     Aquests portaven una creu.
¾     Els altres també. Saps què, queda't a la pallissa i et portaré menjar.

I el Ramon s’hi va quedar i s’hi va quedar i quedar. Total, no va anar a la guerra i es va casar amb la mossa que era molt entenimentada.
¾     Caram! Avi, quina història.
¾ Ui, en sé moltes més de la “tatataravia” Montserrat. Voleu que us n'expliqui una de quan ...
L'Helena i el Roger a l’uníson contestaren: 
¾     Bé! No!! Ja vindrem un altre dia que s’ha fet tard i hem de tornar a casa.  
  
Miquel Pujol Mur