L’home
fa un moment ha parat el cotxe davant de la casa. Abans d’obrir la porta del
jardí un gran manyoc de records li han omplert els ulls de llàgrimes. En aquell
jardí havia jugat molts dies quan els seus pares marxaven. El pare era un
industrial força reconegut i sovint era convidat a simposis fora dels país. La
mare, potser una mica gelosa, l’acompanyava sempre. Ell i la seva germana mentrestant
romanien a la casa de l’àvia. Per un instant li ha semblat que la porta s’obria
i sortia a rebre’l la figura menuda i prima de la iaia Teresa amb el seu
davantal florejat. L’àvia Teresa sempre en portava de davantals florejats, de
flors grans i rosades. La visió recreava l’instant de quan els cridava per
berenar. Masses records fuetegen i fan trontollar el seu pensament.
La
Mónica, la seva germana, era més gran. Hi havia quatre anys de diferència i al
principi jugaven junts alegrement. Però la creixença de les noies és més ràpida
i passat uns anys va preferir les seves amigues del col·legi. A més, els xicots
de l’institut van començar a fer-li la volta, tal com fan els coloms rere la
femella, i va iniciar ràpidament una sèrie de nuviatges sense trobar el noi que
apreciés la seva personalitat. Només acudien cercant la seva bellesa exterior.
Va
muntar en el lleuger carrusel de la joventut, que volta sense parar, fins que
marejada, i sense trobar l’adequat moment de baixar va consumir la seva
existència. Finalment l’impuls de la roda va llençar-la de l’alegre fira. La
barreja d’aventures amoroses, de desamors, d’alcohol, les drogues i el sexe va
ser un cocktail massa explosiu. Un migdia la mare estranyada pel seu inesperat
silenci va pujar a l’habitació i la va trobar enmig un bassal dels seus propis
vòmits i una xeringa mig clavada en al braç. Només tenia 17 anys.
El
matrimoni no va poder recuperar-se d’aquesta mort i poc després van separar-se.
El pare va morir en un accident poc temps després . La mare va desaparèixer
sense deixar rastre i no la va veure més. Quan va ser gran va buscar-la però
totes les pistes semblaven un fil trencat que no aconseguia nuar. Aleshores l’àvia
Teresa va recollir-lo i fent mil esforços va aconseguir aixecar-lo de la
prostració causada per la ràpida desaparició familiar. Acabats els estudis va
anar a la universitat i va estudiar la carrera de metge. Actualment, és un
reconegut professional però malgrat els seus 35 anys no ha volgut formar una
família. La desgràcia dels seus l’ha obnubilat del desig de tenir dona i fills.
Finalment
pot apartar tots els antics pensaments, entra en el jardí i obra la porta de la
casa. L’olor clàssica de les coses closes és barreja amb les olors familiars
que perduren en el records.
El
llum no respon al polsar l’interruptor. Fa molt temps que l’àvia és morta i
fins avui després de parlar, discutir; negociar com diu l’Adam, el seu cosí
gran; no ha aconseguit comprar la casa. Ara sí és tota seva i ficant-se la mà a
la butxaca treu la clau de la petita arqueta on l’àvia guardava totes els grans
secrets, com deia rient jocosament. Mira sense veure les sales del pis baix i
comença a pujar els graons fins el pis on hi ha les habitacions. Mentre puja
els records altre cop l’assalten, el motiu, el so dels grinyols de cada graó.
Cadascun emet al ser trepitjat la seva pròpia nota i el conjunt forma una
melodia que el transporta a la infantesa i joventut.
Guiat
per la memòria va a la cambra de l’àvia Teresa i en l’interior de l’armari busca
l’arqueta. Per fi, la troba amagada
entremig dels llençols en la postada inferior. Segurament els parents no sabien
de la seva existència i al no ser visible ningú l’havia buscada entre els
llençols de cotó encarcarats i pesants. S’hi haguessin estat de seda o fibra
alguna cosina se’ls hauria emportat.
L’home
pensa: Unes simples peces de roba han guardat el petits/grans secrets de
l’àvia.
Pren
la caixeta, i com no veu cap lloc adient, baixa al menjador als baixos de la
casa. Assegut es treu l’americana i amb la clau obre l’arqueta. Primer treu un
plec de sobres lligats per una cinta blava. Els aparta i els diposita a un
costat de la gran taula. Si li manques espai no serà per què la taula sigui
petita. Remena amb el dit el contingut del fons però hi ha tantes petites coses
que acaba per abocar-la damunt la fusta vigilant no caiguin a terra cap dels
petits objectes.
La
munió de collars, polseres, anells i tot un repertori de petites joies sense
gaire cost material però guardades pel seu valor sentimental queden en el
tauler de la taula. Un somriure entreobre els seus llavis al veure la medalla
de la seva primera comunió i l’altra quasi oblidada del premi a la poesia de
final de curs. El rellotge de l’avi també hi reposa silenciós. Altres foteses
li criden l’atenció, n’hi ha tantes de coses guardades en l’arqueta de l’àvia
que fins podria fer un arbre genealògic lligant les joies amb els noms gravats
en elles. En un petit estoig troba els dents de llet de, potser els seus propis
i els de la Mònica.
Torna
a guardar les mil i una peces dins l’arqueta i la mirada retorna als sobres,
deslliga la cinta blava i mira la lletra. La cal·ligrafia li recorda una lletra,
de qui? Se n’adona finalment que aquella lletra menuda i rodona pertanyia a la
mare. Per què l’àvia amagava les cartes de la mare. Va traient les cartes i les
va llegint lentament volent entreveure al màxim el significat de les paraules
escrites.
Poc
a poc, mentre llegeix torna a veure la cara de la mare. Canvia, a mida que
s’endinsa en els escrits, la fisonomia riallera per un altre més trista, més
hieràtica. Veu els ulls emmarcats de llàgrimes, la vermella i petonera boca
torçada amb un rictus amarg. Moltes derrotes, poques alegries i bastants
tristeses van desenvolupant-se en els
transcurs dels fulls indicant l’avanç de la malaltia mental en una persona que
ha perdut la il·lusió de la vida. Al mateix temps l’escriptura precisa va
transformant-se en frases inconnexes i repetides. Una carta diu el mateix que
l’altra però la lletra és més imprecisa i deformada.
Pren
el darrer sobre i com una premonició observa la lletra escrita a màquina i la
capçalera d’una institució mental. Obre els plecs i llegeix l’imprès, una
simple carta impresa, en què el director del centre fredament comunica la mort
de la persona indicada. Senzillament un número i un nom sense cap comentari que
reflectí qualsevol sentiment. Observa la data i comprèn el silenci de l’àvia.
No volia pertorbar-lo en un moment de lluita per la carrera amb l’anunci de la mort
de la mare ja molt temps assolit.
Plou
i l’home és palplantat mirant el blanc sepulcre, finalment s’encorba i diposita
un ram de flors damunt la làpida. A continuació mussita unes paraules
d’acomiadament i pensa amb l’àvia que va suportar amb fortalesa tota la
desgràcia, sense voler interrompre els seus estudis.
Marxa
pel jardí i es diu: Mai seran els meus pacients només un número i un nom
mecanografiats en un imprès. Vull conèixer el seu món.
Miquel
Pujol Mur.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada