Després d’una i mil proves amb blogs compartits amb excel·lents companys/es m’he decidit a la meva joventut acumulada – expressió escoltada darrerament- a publicar aquest blog.
Si les meves frases acompanyades de les fotografies de la M. Rosa, la meva parella, us són grates ambdós ens trobarem satisfets de què la nostra modesta tasca sigui del vostre interès.


diumenge, 9 de desembre del 2012

ENCARA RECORDO QUAN...


En la cafeteria d’uns grans magatzems sona una música tradicional nadalenca. El Lluís i el Pere s’han trobat en la porta acompanyats de les seves dones i han decidit parlar una estona mentre les dues fèmines busquen regals per la família. Ja asseguts en la taula els dos homes, entre els cinquanta i els seixanta anys, s’estan prenent unes begudes. Sobre la taula hi ha dues ampolles, també dues copes altes, mig plenes de cervesa i amb una corona d’escuma blanca. Les dues copes estan entelades per la frescor del líquid. Al costat de les begudes també hi ha uns plats amb les restes d’un pica-pica.

El més gran li diu a l’altre. 
¾    Encara recordo quan fa poc sortia de passeig amb el pare, te’n recordes, Lluís?
¾    Ja saps que no gaire Josep, tu has gaudit, millor diria, vas patir més aquells moments. A tu, et van jubilar  abans d’hora i vas poder passar les darreres estones al seu costat.
¾    Sí, és veritat, i tu estaves ficat amb aquell negoci del transport. Carai!  No sé quants socis tenies. Sort que te’n vas saber sortir del gran negoci i de tota aquella gent.
¾    Tens raó, ara amb un petit camió vaig fent la viu-viu, però amb tranquil·litat, que allò en què em volien embolicar, no sé com hauria acabat.
¾    Prou que t’hi vas emmerdar, una mica més, fins i tot, perds la casa. 

El Lluís fa un moviment amb la mà sobre la taula per donar fi a la conversació del seu germà, ja que el tema li fa recança.
¾    Què deies del pare, Josep.
¾    Mira, encara recordo quan l’agafava del braç i sortíem a fer un volt  pel poble abans de dinar.  A vegades teníem cada conversa, que més d’una va quedar-me gravada a la memòria. Un dia li vaig dir.
¾    Què en són de fortes i treballades les teves mans, pare.
¾    Què vols? Qui ets?- em respongué.
¾    Sóc jo, pare, en Josep. Que no te’n recordes?
¾    El Josep dius?
¾    Així parlàvem, Lluís, burxant jo dins seu i ell mirant-me amb cara d’estranyesa. Ens asseiem, nerviós em mirava, i la front se li arrugava intentant cercar qui era jo. Pobre pare, com va canviar després de la mort de la mare, sovint el recordo com un home fort i decidit davant de tothom, i la tendresa amb què tractava a la mare com si fos una flor, la seva flor.
¾    Potser la malaltia ja hi era, però la mort de la mare la va fer anar més de pressa- digué en Lluís -. Te’n recordes de les històries que ens explicava, asseguts al pedrís de la porta, quan tornava del seu treball de miner, i queia l’ombra del vespre, mentre la mare traginava el sopar a la cuina.
¾    Sí, més el tinc més present del darrer temps. Quan estava amb els ulls oberts, entabanats, inquiets. Volia caminar, neguitós per marxar sense saber on.
 
Li deia:
¾    Veniu pare, farem una volta pel parc i després anirem a dinar a casa.
¾    A casa, quina casa?
¾    A casa meva, pare.
¾    A casa teva? I si anéssim a casa meva.- Mentre dels ulls li baixaven unes llàgrimes -. La mare m’espera.
¾    Un cop no pogué més, vaig sentir el bategar del meu cor ple de sentiments i sense poder-me’n estar vaig agafar-lo, l’estrenyé ben fort, fent-li un petó a la galta i a cau d’orella li vaig dir: Pare, us estimo.
¾    Ai noi, qui ets tu? - Em contestà.
¾    El vaig agafar fort de la mà i vaig asseure’l a un gronxador, i com un nen petit vaig fer anar la cadireta suaument, endavant, endarrere, endavant, endarrere...
¾    Mentre li mig murmurava, pare, potser heu perdut la memòria, potser no recordeu qui sou, més els vostres fills us notem dins nostre i no deixareu mai de ser-hi. Prenent-lo per la mà, pas a pas, el conduí fins a casa. 

Miquel Pujol Mur.                                                 
Berga, 2 maig 2007