Després d’una i mil proves amb blogs compartits amb excel·lents companys/es m’he decidit a la meva joventut acumulada – expressió escoltada darrerament- a publicar aquest blog.
Si les meves frases acompanyades de les fotografies de la M. Rosa, la meva parella, us són grates ambdós ens trobarem satisfets de què la nostra modesta tasca sigui del vostre interès.


dimecres, 6 de febrer del 2013

CONVERSA ARRAN DE PLATJA


Avui és un dia meravellós de primavera, quasi d’estiu, i he pensat anar a la platja a prendre el sol una estona, i si em decideixo em mullaré un xic. Però caldrà que el sol escalfi una mica més. M’he canviat i porto aquell banyador que diu la mare que m’escau tan bé. Clavo el meu para-sol a la sorra i estenc l’estora. Que n’és de formosa  aquesta platja de Canet. El dia, com he dit, és molt agradable i cap al migdia s’està molt bé. Se sent la cridòria del nens que corren darrera la pilota o que enlairen estels. Prop meu cau un d’aquests discos voladors i la nena al recollir-lo m’esquitxa de sorra. Amb la mà em trec la sorra de damunt. Brilla el sol i amb la seva escalfor m’endormisco. Reviscolo i sento dues veus que parlen darrera meu. Una és més forta, té més edat, i l’altra és més jove. Per no cridar l’atenció resto immòbil.

La veu més fosca diu: 
¾ Et recordes quan vam veure per primera vegada aquesta platja, Joan?
¾ Que n’era de bonica, ben bé com ara, Pere.
¾ No comparis, aleshores estava molt més neta, no hi havien restes de burilles, de llaunes, ni de papers, i no hi havia tanta gent.- Digué en Pere- Estàvem més espaiats.
¾   Te’n recordes de l’estel taronja i verd tan llampant? I quan s’enlairava amb aquella cua de paperets de diferents colors que hi vam posar? 
¾    Sí, germà era preciós i els nostre ulls de nen, encara ens feia veure’l més bonic.- Recorda en Pere- Quan de temps ha passat!
¾  I els partits de pilota inacabables? Arribàvem sempre tard a casa.- Contesta la veu més jove.
¾  Cal recordar les raons que ens donava la mare! Arribàvem tard per anar a qualsevol missa i sempre ens estava posant cremes perquè portaven la pell quasi cremada. Ens queia a tires.
¾   Pobre mare, quins farts de patir.- La veu del Pere recordant la mare es fa tremolosa.- Malgrat tot diria que la raó de totes les mares és la de sofrir sempre pels fills.
¾  I els nervis que passava perquè si el pare arribava abans, aleshores ens perseguia amb la corretja, ja sabíem el puntual que era per menjar. Si no dinava a la seva hora li feia mal. I tot perquè havia de fer la partida de manilla al bar abans de anar a treballar. Veritat, Pere?
¾  Pobre home totes les nits a la barca pescant perquè els seus galifardeus fossin homes de profit. I puntuals.

Fa una mica de vent i una flaire d’aire marí omple els meus pulmons. Continuo sentint la conversa. 
¾ Te’n recordes com jugàvem amb aquelles naus que construíem amb trossos de fusta, posant-les-hi pals i veles?- Li pregunta Joan.- Fins i tot fèiem amb un tros de llauna un timó perquè seguissin rectes i no es tombessin.
¾    Com me’n podria oblidar! L’Arabella del capità Blood que era el nom de la seva estimada i era la fillola del seu enemic, el tractant d’esclaus. I de la galera del Falcó del Mar, Sir Oliver i la seva dama Rosamunda i el germà en Lionel que el va trair. Quines aventures! liviersOl
¾  Quins records voldràs dir! Records d’infantesa.  I en Sandokan, i el Capità Nemo, que fugia del món cercant refugi a la mar i s’allunyava de la terra i dels homes, Pere.
¾   Com tu vas fer aquell maleït dia. Amb aquelles onades tan fortes, per què et vas deixar anar de la meva mà? Per què vas fer els possibles per desfer-te de la meva abraçada?
¾   Perquè eres més fort, perquè tu podies tirar endavant, si no el mar se’ns hagués emportat a tots dos. I jo era el somniador. I m’hauria enfonsat a la vida, amb el record de la teva mort. Tu eres el germà gran!
¾ Com creus que m’he sentit sempre. Malgrat la meva força que dius tu, el meu cor sempre ha estat marcat per la mancança del germà.
¾   Germà, mentre te’n recordis de mi serè present a la vida. Quan tu m’oblidis hauré desaparegut.- Sentencià en Joan.

Acabades aquestes paraules sento sobre la sorra de la platja unes breus pitjades, suaus com les d’un nen, que fugen cap el mar. I a continuació un sanglot. Em giro i veig un home que tapant-se la cara amb una tovallola se’n va cap a la sortida. És un vell rauc que tapant-se i tot se li escolten el sanglots i se li veuen les llàgrimes que li cauen dels ulls envermellits. El sol en aquest moment s’enfosqueix per a mi.

Miquel Pujol i Mur                                          
Berga, 16 gener 2006