Després d’una i mil proves amb blogs compartits amb excel·lents companys/es m’he decidit a la meva joventut acumulada – expressió escoltada darrerament- a publicar aquest blog.
Si les meves frases acompanyades de les fotografies de la M. Rosa, la meva parella, us són grates ambdós ens trobarem satisfets de què la nostra modesta tasca sigui del vostre interès.


dimarts, 19 de febrer del 2013

QUAN L’ABANS I L’ARA REVIUEN. III.


EN EL COTXE

El Thomas condueix lentament el cotxe de la gendarmeria mentre impassible realitza la patrulla habitual pels carrers de Carcassona. Nota quasi sense voler qualsevol moviment sospitós i fins el silenci es escoltat per si fos l’evidència d’un delicte. Fa molts anys que treballa en la policia francesa i ara quan arriba el moment de la jubilació el desencís omple el seu estat d’ànim. A la  guantera del cotxe porta un revòlver del qual algun malfactor va esborrar els números d’identificació. Ell el va sostreure del magatzem policial per un cas de necessitat.

Ben bé, no sabia quina era la necessitat que el va impel·lí a robar l’arma. Potser perquè altres companys en tenien, potser perquè en algun moment poder amagar la personalitat del tir al no ser una arma reglamentària i així no haver de notificar-lo en cas que provoques una mort no justificada. Sap que uns del motius era la mida del revòlver un Colt 45, com el de “Harry, le sale” assemblar-se a un ídol malgrat només fos de cel·luloide ranci. Més el seu pensament moltes vegades li fa un retret, no, no, no va ser aquest el motiu, el motiu era dins el traster del seu cervell, la forma d’acabar ràpidament amb una vida que no li donava cap  felicitat. Un sol tir d’un cartutx de tan gran calibre és suficient per canviar de món en un tres i no res, no hi ha crani que pugui resistir tal impacte ni el seu propi que tants cops ha estat acusat de cap dur. 

Mentre va de servei el guarda en la guantera del cotxe sempre oberta, sempre és a mà. Està decidit a fer-lo servir tanmateix per deslliurar-se d’un criminal o en el cas que l’impuls suïcida  fos definitiu.

Fa un moment a fet una parada en un bar per prendre un petit piscolabis que l’ajudes arribar al matí sense apetit  a la prefectura. Sap de sobres que sempre hi ha noves ordres o normes a modificar sobre la forma de complir el servei i els budells no entenen de normes ni d’ordres. Tantes explicacions a diari com si l’experiència no les fes innecessàries. Mentre menjava ha pres un full de paper i s’ha dedicat a gargotejar quatre paraules intentant fer un petit sonet de la seva vida, Sap que és molt dolent escrivint poesia però és una forma d’entreteniment com qui fa mots entrecreuats o la nova moda, els sudoku. En fi, una mena de reflexió mal forjada.

Ha estat feliç ma vida?
Lluny queden el anys, allà l’Aran
Rius , camps i altes muntanyes
Enyor de jovenalla.

Infantesa, pubertat, vida
Records de la meva Clara
Esclat de goig, amor i força
Després la realitat fosca.

Privat del seu cos i sa tendra veu
Negat de l’infanto que ens uní
Tot després va ser gran desori
I ara sòls resta, un vell solitari.

Masses records i masses galindaines ara ja no és possible tornar enrere. Com deia el seu pare: “Aigua passada no mou molí” Però les raons del pare van trencar-li la vida, la Clara va haver de marxar del poble. La vella Purificació sempre va retreure-li que fes un infant a la seva filla i postrada enmig de l’església, acotada a terra amb els braços estesos va ser una acusació perenne pels seus interessos i els de la família.

La famosa i rica pubilla en qui segons el pare s’havia de casar, va trobar a un home gran i adinerat de ciutat i els hi va fer arribar la nova de què preferia viure a la capital i posar un masover a la finca que ser mestressa d’una casa de pagès.

El pare, el Jan, pensant en la boda i en els calers de la nova filla va ficar-se en onerosos negocis i despeses poc interessants perquè volia incrementar el patrimoni familiar i finalment va fer fallida, com en el conte de la lletera no es va poder aprofitar res dels somnis de les seves il·lusòries propietats. Ni un pam de terreny de pastura va salvar-se. El pare del disgust va entristir i capcot poc després va morir.  A la mare, la Laia, va acollir-la una parenta rica i compassiva per a què li fes companyia. Ell va marxar a França i va entrar a la gendarmeria.

Va prendre una bona decisió, medita mentre en el silenci de la nit condueix el cotxe i fa ballar els dits damunt del volant, com qui toca una música inaudible de la qual no  coneix la melodia ni el seu significat només existeix el ritme dels dits batent sobre el cèrcol i el centre del volant.

Llàstima el que va passar després. Complia reglamentàriament el seu servei, havia ascendit a caporal i en poc temps havia de pujar a inspector i segurament hauria guanyat més galons i un lloc millor, potser una prefectura i el quarter general, Es va equivocar, potser la prepotència de la joventut, potser el creure’s superior i aleshores es va emmerdar en l’assumpte de la puta negra, malgrat era ja casat i amb dos criatures. Però, com es bellugava la bagassa, li encenia la sang, cridava i el feia cridar, no cridar sinó rugir com un lleó en zel. Aquells malucs, aquell cos, aquella boca, aquells ulls, el van perdre. Després el va comprometre en un afer de droga. Després encobrir a un macarró internacional en la tracta de blanques; bé, no ven bé així; blanques, negres o grogues n’hi havia un batibull. I ell encegat com un brau quan surt de la porta del corral a l’arena va anar darrere el capot fins a l’estocada final. Ell no va morir, però si la Berenice, va quedar estesa en un bassal de sang, la policia va trobar-lo plorant al seu costat. El macarró i els seus sicaris també eren morts en el magatzem.

Llavors quatre mentides ben ordides, sort que va amagar, ben amagat, el Colt i va dir que l’assassí havia fugit per la porta del patí.  En un ajust de comptes entre traficants i proxenetes va quedar justificat en l’expedient. Més la meva Berenice com l’Stradivarius negre de la seva música sexual i el foc de la seva libido descontrolada era destrossat en terra.

Tot es va tapar, l’escàndol hauria estat massa gros i molta gent important era embolicada en l’afer. Més valia oblidar-se del jove caporal a què el governador o el secretari d’Interior haguessin de sortir involucrats en els diaris. El Govern no podia permetre’s cap publicitat negativa essent tan a prop unes eleccions.

El prefecte va cridar-lo a l’ordre:
     Caporal Salvat, preferim no fer cap indagació ni la mínima recerca de la veritat. Si signa la seva      dimissió estarem  molt satisfets. En cas que no vulgui renunciar serà degradat i passarà a fer treball de carrer, sempre. No somnií en possibilitats d’ascendir, mai a la vida. Les anotacions en la seva fitxa ho faran impossible. Pot retirar-se.

Va preferir quedar-se en el cos policial, era com una assegurança de vida, si no sap que l’haguessin matat en alguna cantonada i el seu cos hauria desaparegut per sempre. Almenys dins la gendarmeria algú faria alguna recerca per la mort d’un gendarme.

Poc després va produir-se la separació de la seva dona. Encegat en el seu ardent afer amorós no va adonar-se que havia una altra espatlla en la que ella va recolzar el seu cap turmentat. Perdre la dona va ser un fet més en la vida, però la pèrdua del contacte dels fills va pesar-li  com una llosa. Va ser com qui dalt d’un cim observa les canals vertiginoses que entremig de les bromes de la soledat es perden en insondables abismes. Així de perplex com si amides l’enorme fondària que separava el cim del fons de l’embut final va restar son esperit.

Passa prop del pont i observa de lluny una dona que s’ajup per recollir algun objecte de terra. No hi fa cas a tothom en un moment o altre li cauen les claus o alguna moneda de la butxaca. Ara que una dona caminant sola pel carrer a altes hores de la nit és sospitós. Més no és el moment de capficar-se, val més fugir del risc. Mira com s’allunya, aquell caminar, com li agrada el caminar d’una dona amb sabates de tacó alt. Però ara ha d’acabar la ronda, retornar el cotxe al garatge i finalitzar la guàrdia. Falten pocs dies per jubilar-se i oblidar-se de tot.

El revòlver no el deixarà pas quan es jubili, és el seu confident i s’hi tot es torna insuportable el seu botxí. En la soledat de la casa la fredor del canó damunt la templa calma els seus desoris mentals, com si l’amenaça d’una mort sobtada encongís el seu ànim. Segurament la por a morir per la pròpia mà encara remou una part del seu jo intern on s’amaguen les ensenyances apresses de nen quan assistia a la catequesi. Qui sap, potser existeix la consciència? Els amagatalls de la ment humana són immensos.

Entra el cotxe al quarter, l’aparca, recull el seu amic d’acer de la guantera, el posa dins la bossa que havia deixat en el maleter del cotxe policial evitant mirades curioses. Recull de l’interior del cotxe la gorra i entre en la comissaria. Poc després vestit de paisà i en la bossa a la mà marxa del quarter.

Es deté en el bar de la cantonada per fer un petit déjeuner, l’habitual cafè amb llet i un croissant. Surt del bar i unes poques cases amunt entra en un portal. Puja unes poques escales i obra la porta i entra en el seu apartament. 

Deixa la gorra en el penja-robes del petit rebedor. Entra en el menjador i mentre fa una ullada al piset revisa cadascun dels racons com si tingués por d’una presència estranya. Es despulla i la posa la roba en una cadira. En robes menors va al dormitori, més es para de sobte i torna a la tauleta, obre la cremallera de la bossa i treu la funda de l’arma i el Colt. El sospesa una estona, fa rodar el carregador sentint el soroll metàl·lic i afinat fins que es para i ben agafat per la culata entra altre cop en la cambra.

Posa l’arma damunt la tauleta de nit, això de posar-la sota el coixí no el satisfà, quan intranquil en el seu son dóna voltes, trobar-se  el revòlver carregat sota el cos i dins el llit l’esfereeix. Posa el cap en el coixí i apaga la llum de l’habitació fent una darrere mirada al lluent Colt.

CONTINUARÀ...
  
Miquel Pujol Mur.                                                    
Berga, 29/05/2010.