L’àvia Clara, encara recorda la
Carme com es discutia amb la mare, com
la majoria de les persones grans volia fer el treball de la casa segons la seva
manera de sempre de veure les coses i no reconeixia que la jove podia opinar de
forma diferent. No reconeixia que el temps havia cremat els anys com les etapes
d’una carrera i la vida havia canviat ràpidament. No era mala dona només que no
s’entenia amb la dona del seu fill.
Volia manar com havia manat sempre
i quan la Montserrat, la jove, va tindre la col·laboració de la seva filla Carme,
l’àvia va anar quedant-se enrere i així asseguda en una cadira a l’ombra del
bedoll, que ningú sabia qui havia plantat, al pati de la casa la va sorprendre
la mort i dolçament va traspassar d’un món on havia viscut amb il·lusions i
alegries, com tothom, més també ple de penes i pobresa. Només una cosa era
present en el record de la Carme, el bell color blavós del cel la tarda en que
va morir l’àvia i l’olor de l’encens que perdurava en els racons de l’església
del poble el dia del funeral.
La Carme va fer un bon casament
amb un fadrí, el Joan, una mica més gran de edat potser deu anys. Treballador
com el que més, pertanyia a una família benestant. Bé, vol dir això que a casa
seva tenien l’estanc del poble, i venent el tabac i els mixtos, els segells,
una mica de llibretes, llapis i quatre andròmines més podien anar vivint força bé. A més el Joan,
que no sabia estar-se quiet també feia de transportista, millor dit segons l’anomenaven
els andalusos vinguts a treballar a la població, com a la resta de Catalunya,
feia de “cosario”, és a dir, aprofitava quan baixava a la capital per fer
encàrrecs i pujava a més quatre coses pel veïnat. A la Carme, la seva sogra li
va deixar la feina de cuidar-se de la taquilla del cine i del ball del poble quan
en feien. Vol dir que vivien desahogadament empaitats pels horaris a complir i
sense poder estar-se mà sobre mà. Poc desprès va néixer la Mireia i va ser com
si una pluja d’estels il·luminés encara més la feliç vida de la parella i els
seus familiars.
Però sempre tota felicitat té un
preu i la fugissera pluja d’estels també tenia la seva cara negra amagada en la
foscor del cel de la nit. Havien passat
uns anys i la nena, la Mireia creixia bonica
i saludable, però la desgràcia es va davallar damunt la casa. El Joan va patir
un accident de cotxe i va quedar impossibilitat en un llit.
Les paraules dels metges eren
encoratjadores, segons deien no havia cap raó per què el Joan no pogués
restablir-se i portar una vida normal, però no es llevava del llit i no tenia
força per bellugar les cames. Això va costar molts diners a la família entre
consultes mèdiques i desplaçaments per trobar la forma de què es refès.
La Carme vivia enfeinada,
esperitada amunt i avall, havia tret el carnet de conduir i també anava amb la
furgoneta a la capital. Feia encàrrecs, portava l’estanc, comprava per la
botiga, i quan podia portava la taquilla del cine, els diners sempre feien
falta per cuidar al Joan. La sogra també ajudava malgrat que les forces li
minvaven perquè el seu home havia mort d’un atac al cor poc desprès d’assabentar-se
de l’accident del Joan.
De ben petita la Mireia va
fer-se càrrec de la casa i una mica més
gran de la botiga. Un dels seus anhels era estudiar i ningú va oposar-se sempre
que ajudés a la família. La Carme desprès de fer totes aquestes tasques encara
es foragitava a veure al Joan. Li semblava que la seva presència, el fer-li
costat, podia fer el miracle que la ciència li negava.
El refugi de la Mireia en totes
aquestes cuites era el Pol; el company, l’amic, el germà; que no havia tingut.
El Pol viu lliure a la seva casa, el seu pare roman amb l’Inge i la Mireia, si la seva mare va a veure al
Joan en quedar sola també es convida a estar-s’hi amb el Pol. Sembla que viure
junts fa més lleugera la soledat, la carrega dels estudis i tot el joc de
quimeres i llums de la joventut.
Fa poc els hi arribat la nova de
la construcció d’una mega-discoteca. Segons s’anuncia és una novetat amb tot
l’imaginable i més avançat en el món, imita el model americà amb go-gos tant homes
com dones ballant semi- nus, fum artificial, llums psicodèlics, barra lliure, i
apartats on passar vetllades amb els amics. Aquest món el coneixen com altres
dels seus companys de la pel·lícules nord- americanes quan ensenyen o fan
series de les Vegas, Los Angeles i Hollywood i en pla més proper les discoteques
d’Eivissa i les festes lliures.
Saben el nom, un nom ben bé per
atraure la gent del país veí: “La maison de Chocolat” i conten anar-hi quan
s’inauguri properament.
Miquel Pujol Mur
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada